Společenská etiketa

Čeká vás návštěva kulturní či společenské akce (divadlo, vernisáž, recepce, raut či večírek)?

Pak jistě přemýšlíte nejen co na sebe, ale také co a koho s sebou, jak vystupovat přirozeně? Pojďme se podívat na jednoduchá pravidla etikety, která vám pomohou proplout vodami společenského styku bez nehody.

Začínáme - příprava na akci

Před samotnou účastí na společenské akci bývá obvyklé, že pozvaní obdrží pozvánku. Tu je potřeba dobře přečíst tak, abyste věděli v jakém duchu se bude "akce" odehrávat (více či méně formální pojetí), co si obléci, kdy a kam se dostavit. Podaří-li se vám získat další informace o hostiteli či prostředí, kde bude společenská akce probíhat, tím lépe pro vaši přípravu, naladění a splnění očekávání. Zlaté pravidlo: nechodíme nikdy tam, kam nejsme zváni.

Co na sebe?

Oblečení bývá jedním z prvních neverbálních signálů, které o sobě vysíláme ke svému okolí. Zvažte proto vždy příležitost a situaci, ve které se ocitnete. Mnohé pozvánky na společenské akce obsahují tzv. dress code, tedy instrukci na jaké úrovni máme přijít oblečeni. Nejvyšší stupeň slavnostního oděvu pro muže je označován jako tzv. black tie, což znamená pro muže smoking a ženu velkou večerní toaletu. V současnosti je však nejběžnějším společenským oděvem tzv. formal dress, černý oblek, jednobarevná košile decentních tónů (bílá, krémová či světle modrá) a kvalitní hedvábná kravata. Dámy mohou volit mezi společenskými šaty či kostýmem.
Pro denní nošení do práce (na pracovní schůzky, obchodní obědy apod.) se doporučuje tzv.business dress. Obvykle se jedná o variantu pánského obleku v šedé, modré nebo černé barvě, případně kombinace společenských kalhot a separátního saka. Ženy mají širší výběr od kostýmu (i kalhotového), přes blejzr či kombinaci sukně/kalhoty a blůza. Na neformální příležitosti a volný čas oblékáme tzv. casual dress.
Pro snazší orientaci se vžilo jednoduché pravidlo: řečník na prezentaci může být oblečen o stupínek lépe, tj. formálněji než jeho posluchači. Pro většinu společenských akcí ovšem platí, že jakékoliv vybočení z normy je chyba, ať už přijdeme oblečeni na vyšším stupni, tj. "overdressed" nebo naopak zvolíme oblečení nižšího stupně než předepsal hostitel "underdressed".

Na představení záleží aneb 1. dojem vítězí

Zvolené oblečení obvykle ovlivní také naše vystupování a chování (např. styl chůze, držení těla, gesta apod.). Psychologové zjistili, že první sekundy setkání dvou či více osob jsou věnovány sledování a vyhodnocení neverbálních signálů. Sledujeme nejen oblečení, ale také celkové držení těla, obličej - mimiku či způsob podání ruky.
Snažte se tedy o pevný postoj (nezaklánějte se, nepřešlapujte), ruce mějte buď volné podél těla nebo před tělem v úrovni pasu (např. pokud něco držíte). Při představování si krátce pohlédněte do očí (nebo lehce nad ně), usmějte se a vyslovte celé své jméno (vč. křestního jména). Představování ve společnosti patří mezi poměrně obtížné disciplíny, proto si jej předem vyzkoušejte. Správný postup představování dle etikety naleznete např. v publikaci L. Špačka Velká kniha etikety.

Jak promluvit - proslovy a přípitky

Pokud se chystáme ve společnosti veřejně promluvit (např. úvodní slovo na uvítanou, poděkování obchodním partnerům a spolupracovníkům, přípitek oslavenci apod.) začněme opět přípravou. Ve společnosti, kde se všichni přišli pobavit platí, že čím kratší, tím lepší. Nezahlťme posluchače detailním popisem, ale promysleme si zajímavou tématickou nit, gradaci a pointu. Proslovy ve společnosti nikdy nečteme, naopak vyprávění vždy doprovodíme gesty, intonací či výraznější mimikou. A jak na trému? Kromě pečlivé přípravy pomáhá generálka před vystoupením, kartička s klíčovými hesly v ruce či podpora spojence v auditoriu.STRUČNÝ SOUHRN NEJČASTĚJI POUŽÍVANÝCH SLOV:

  • R.S.V.P. - repondez s´il vous plait - račte laskavě odpovědět, potvrďte svou účast, nebo se omluvte
  • RLO - račte laskavě odpovědět
  • Regrets only - použijte uvedené telefonní číslo, když omlouváte svoji neúčast
  • p.m. - pour memoire - pro připomínku (pozvánka zaslaná hostitelem jako druhá v pořadí, kterou chce zvaného na akci opět upozornit. Je projevem velké úcty vůči zvanému, hostiteli na účasti hosta velmi záleží.)
  • s.t. - sine tempore - přijďte přesně
  • c.t. - cum tempore - čas příchodu je volný, v řádu desítek minut
  • Dress code - instrukce, co si obléci na událost, kam jste zváni (většinou se uvádí hlavně pro muže, žena se oblékne vždy tak, aby s mužem ladila. V případě, že jde žena bez doprovodu, musí se ve výrazech dress codu také vyznat, aby věděla jaký druh oblečení zvolit.) Pokud není Dress code uveden, o oblečení rozhoduje druh akce - raut, koktejl, ples apod.

Jak obléknout partnera?

Co na sebe pro slavnostní společenské příležitosti, pánové?

Níže najdete stručný přehled o tom, co znamenají jednotlivá označení na pozvánkách ke slavnostním událostem, tedy co říká tzv. DRESS CODE:

  • black tie/cravate tie/smoking = smoking, v USA tzv. tuxedo - nejvyšší stupeň slavnostního oblečení. Nosí se na večerní slavnostní příležitosti jako jsou např. plesy, do divadla apod. Ženy si ve většině případů oblékají dlouhé šaty, velkou večerní. Nicméně, dnes už neporuší žádné normy pokud si obleče i krátké šaty. Záleží na charakteru akce apod.
  • formal dress = černý oblek, tmavý oblek. Nejběžnější večerní pánský oblek. Nosí se s kravatou na běžné společenské události.
  • white tie/cravate blanche = frak. Dnes je většinou nahrazen příjemnější variantou - smokingem. Ve vyjímečných případech je však frak předepsán na události jako galapremiéry, oficiální ceremoniály za účasti významných hostů, galaplesy, audience u prezidenta a svatby.
  • cutaway = žaket, méně častý slavnostní denní společenský oděv. Dnes se objevuje již jen velmi vyjímečně, převážně na svatbách.Klasická varianta žaketu je tzv. stresemann, který se dříve nosíval přes den jako slavnostní oděv. Jako doplněk slouží cylindr a hůl.